Coca-Cola i budowanie marki wokół wartości społecznych.

Zapewne przyznasz mi racje gdy powiem, że każdy człowiek posiada wartości, którymi w mniej lub bardziej świadomy sposób kieruje się w życiu. Wywierają one wpływ na decyzje które podejmujemy oraz na dokonywane przez nas oceny rożnych wydarzeń, rzeczy, zjawisk lub tez ludzi. To one wpływają na to jak postrzegamy rzeczywistości i w dużej mierze na to jak ja kształtujemy. Być może nie zawsze kierujemy się dokładnie tym samym zestawem wartości i nie zawsze potrafimy się zrozumieć, jednak faktem jest ze wiele z nich to wartości uniwersalne, uznawane przez większość ludzi w społeczeństwie. Aby nie być gołosłownym podam kilka przykładów: bóg, honor, rodzina, miłość, zdrowie, ojczyzna. Tak wiec ponownie przyznasz mi racje, gdy stwierdzę że budowanie marki powinno skupiać się wokół wartości społecznych. Czy komuś już się to udało? Owszem, poznaj The Coca-Cola Company.

Coca-Cola i jej początki oraz rozwój.

dr John S. Pemborthon, źródło: wikipedia.org

Tej marki nikomu nie trzeba przedstawiać. Powstała pod koniec XIX i jest ikonom kultury masowej wieku XX. Prawdopodobnie nie każdy o tym wie, ale ów napój gazowany o ciemnej barwie powstał za sprawą przypadku. W roku 1886 dr John S. Pemborthon szukając specyfiku służącego leczeniu migreny wpadł na pomysł, by do syropu własnej receptury dodać… wody gazowanej. I tak powstał  „pyszny i orzeźwiający napój tak dobry, że Bóg by nim nie wzgardził”. W pierwszym roku produkcji sprzedaż tego napoju liczyła dziewięć szklanek dziennie, dziś liczba ta wzrosła do ponad miliarda. The Coca-Cola Company osiągnęła w roku 2014 przychód wartości ponad 45 miliardów dolarów, dysponując aktywami liczącymi około 92 miliardy dolarów. Od 1928r. jest sponsorem igrzysk olimpijskich oraz reklamuje się w czasie finałów Super Bowl. Coca-Cola jest jedną z najbardziej popularnych marek na świecie, a sukces ten zawdzięcza między innymi mądrze prowadzonym kampanią marketingowym, opartym o społeczne wartości.

Budowanie marki i idea kampanii marketingowych.

Firma od początku stawiała na silny, emocjonalny i społeczny kontakt z konsumentami, tak by rozkochać ich w marce napoju. Aby osiągnąć cel właściciele marki postawili na wzbudzanie w odbiorcach pozytywnych emocji. Dobrym tego przykładem jest deklaracja złożona podczas II wojny światowej gdzie butelka Coca-Coli miała być dostarczana każdemu żołnierzowi za cenę 5 centów niezależnie, gdzie by ten przybywał oraz z jakimi by się to wiązało kosztami. Ów deklaracja niczym promienie słońca rozświetlała przykryty ciemnymi i burzowymi chmurami świat przytłoczony wojną.

Ponadczasowe oraz nieograniczone różnicami kulturowymi kampanie reklamowe mają za zadanie podnosić swoich adresatów na duchu promując takie wartości jak równość, przyjaźń, lojalność bądź szacunek, co niesamowicie wspiera budowanie marki. The Coca-Cola Company starannie wykreowała wizerunek swojego produktu jako napoju łączącego ludzi oraz gaszącego pragnienie nawet w najbardziej upalne dni, czego dowodem są słowa Andy Warhol’a: „Coca-Cola to Coca-Cola i za żadne pieniądze nie kupisz lepszej Coca-Coli niż ta, którą pije kloszard na rogu”.

Przykład reklamy.

Brotherly Love: budowanie marki poprzez wartości społeczne

Brotherly Love: budowanie marki poprzez wartości społeczne

Aby udowodnić swoją tezę przedstawię przykład jednej reklamy, za pomocą której Coca-Cola promowała wartości… rodzinne. Mowa tu o reklamie “Brotherly Love” w której ukazana została relacja dwóch braci, starszego i młodszego. W reklamie pierwszy dokuczał drugiemu, robiąc złośliwe psikusy. Założę się, że jeżeli masz starsze rodzeństwo to doskonale wiesz o czym tu mowa. Dowcipy wyrządzane przez starsze rodzeństwo są czymś naturalnym, powszednim, czymś co określa lata dziecięce. Twórcy reklamy zabrali nas w sentymentalną podróż do beztroskich czasów młodości. W końcowym akcie reklamy jesteśmy świadkami sceny, gdy młodszy z pary rodzeństwa chce napić się Coca-Coli. Niestety uniemożliwiają mu to silniejsi rówieśnicy, którzy zabierają chłopcu butelkę napoju, po czym za jej pomocą droczą się z nim. Wtedy pojawia się starszy brat, który staje w obronie chłopca i odbiera dręczycielom jego własność.

W ostatnich sekundach widzimy jak starszy z chłopców oddaje młodszemu butelkę Coca-Coli. Ów butelka mimo wszystkich złośliwości mających wcześniej miejsce stanowi symbol łączącej chłopców miłości.

Budowanie marki: podsumowanie.

Podsumowując niniejszy materiał pragnę potwierdzić tezę, iż  budowanie marki warto oprzeć o wartości społeczne. Dzięki wartością można prowadzić skuteczne kampanie marketingowe. Są pewne zasady dzięki którym ta strategia jest bardziej efektywna. Należy pamiętać iż wartości o które będziemy opierać swój przekaz powinny być ponadczasowe, ponadkulturowe, powszechnie uznane. Ponadto, powinny być podnoszące ludzi na duchu i wywołujące w nich pozytywne emocje. Ustosunkowanie się do tych rad może być pomocne w stworzeniu marki, którą pokochają miliony. Napisz mi w komentarzu która z reklam Coca-Coli Tobie najbardziej utkwiła w pamięci.

Ja nazywam się Robert Ruszkiewicz i pragnę życzyć Ci wszystkiego co najlepsze, zbudujmy razem imperium!

Artykuł w wersji video:

Źródła:
“Marketing” Philip Kotler, Kevin Lane Keller;
Wikipedia.org.

Zostaw komentarz

Dołącz do mnie w Social Mediach!

Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Instagram

Serwis workinhome.pl jest platformą skierowaną zarówno do osób fizycznych poszukujących pracy wykonywanej przez internet lub chałupniczej, oraz pracodawców poszukujących osób chętnych podjąć zatrudnienie o wyżej wspomnianym charakterze.

U NAS ZAPŁACISZ ZA POMOCĄ:

Kontakt

Work In Home
e-mail: robert@workinhome.pl
telefon: +48 725 676 658